W związku ze zgłaszanymi przez Państwa pytaniami dotyczącymi przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności wyjaśniamy, iż zgodnie z przepisami ustawy z dnia Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. poz. 1716) z dniem 1 stycznia 2019 r. w prawo własności tych gruntów.
Przez grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami:
1) mieszkalnymi jednorodzinnymi lub
2) mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub
3) o których mowa w pkt 1 lub 2, wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nastąpi z mocy ustawy i nie wymaga żadnych działań czy to z Państwa strony czy też ze strony wspólnoty mieszkaniowej. Ustawa nie nakłada jakichkolwiek obowiązków na wspólnoty mieszkaniowe istniejące w budynkach posadowionych na gruntach oddanych w użytkowanie wieczyste, ani też nie przyznaje wspólnotom jakichkolwiek uprawnień związanych z procesem przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności.
Dotychczasowe opłaty za użytkowanie wieczyste zostaną przekształcone w opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Opłaty te właściciele lokali wnosić będą co do zasady przez okres 20 lat w wysokości ostatnio ustalonej opłaty za użytkowanie wieczyste. W przypadku gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa istnieje możliwość uzyskania bonifikaty w opłacie przekształceniowej w maksymalnej wysokości 60% opłaty w przypadku jej jednorazowego wniesienia. W przypadku gruntów stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego (np. Miasta Wrocław) udzielenie takiej bonifikaty możliwe będzie jedynie w przypadku podjęcia stosownej uchwały przez radę gminy lub miasta. Rada Miasta Wrocławia dotychczas nie podjęła decyzji w tej kwestii. Szczegółowy tryb uzyskiwania prawa do bonifikaty uregulowano w przepisach ustawy.
Link do artykułu, który w naszej ocenie prawidłowo i zwięźle wskazuje charakter zmian i ich konsekwencje:
Szanowni Państwo,
W związku z rozwojem systemu powiązanego z e-kartoteką uruchamiamy nowy kanał komunikacji z właścicielami. Odtąd będą Państwo otrzymywać na swoje adresy e-mail (podane w oświadczeniach kontaktowych) wiadomości zawierające ogłoszenia, informacje oraz ważne komunikaty dotyczące funkcjonowania wspólnoty i obsługi nieruchomości.
Wiadomości będą wysyłane z adresu administrator@forum.wroc.pl. Jest to adres bezzwrotny – prosimy nie odpowiadać na te maile. Komunikacja mailowa z administratorami pozostaje dostępna jak dotychczas, poprzez adres biuro@forum.wroc.pl lub bezpośrednio na adres e-mail administratora obsługującego Państwa nieruchomość.
W panelu e-kartoteka zostają wprowadzone nowe funkcje, które usprawnią kontakt z administracją i Zarządcą:
•zgłoszenia usterek, awarii – nowy kafelek pozwalający na szybkie zgłaszanie usterek technicznych bezpośrednio do administratora,
•wiadomości – funkcja umożliwiająca przesyłanie zapytań oraz zgłoszeń nieusterkowych.
Zdajemy sobie sprawę, że zmiany mogą wymagać krótkiego okresu przyzwyczajenia, dlatego prosimy o wyrozumiałość. Zachęcamy jednocześnie do zgłaszania wszelkich problemów i sugestii, które pomogą nam udoskonalać obsługę mieszkańców.
Aby mieć pewność, że wiadomości będą do Państwa regularnie docierały, prosimy o:
•sprawdzenie poprawności i aktualności adresów e-mail podanych w oświadczeniach,
•kontrolowanie folderu SPAM w swojej skrzynce,
•oznaczenie adresu administrator@forum.wroc.pl jako zaufanego nadawcy.
📢 Szanowni Państwo,
W związku z kończącym się okresem wakacyjnym uprzejmie prosimy o zwracanie uwagi i zgłaszanie do administratora lub służb technicznych wszelkich kwestii związanych z bezpieczeństwem i komfortem użytkowania nieruchomości wspólnych.
Prosimy o szczególne zwrócenie uwagi na:
– działanie domofonów i elektrozaczepów – czy do klatek schodowych można wejść tylko po użyciu domofonu lub klucza,
– sprawność samozamykaczy drzwiowych – czy drzwi wejściowe, drzwi do przedsionków lub piwnic samoczynnie zamykają się,
– oświetlenie – czy ciągi komunikacyjne są dobrze oświetlone,
– przedsionki do piwnic / komórek lokatorskich (jeżeli Państwa budynki są w nie wyposażone) – czy są zamknięte na klucz,
– bramy garażowe – czy są sprawne i nie pozostają otwarte zbyt długo.
Nasze służby techniczne na bieżąco reagują na wszelkie uszkodzenia, dlatego prosimy o niezwłoczne zgłaszanie tego typu usterek – pozwoli to jeszcze bardziej zadbać o Państwa bezpieczeństwo.